Onderwijs van de 21ste eeuw
Hoe zien wij onze school, hoe willen wij kinderen opvoeden, welk onderwijs en vorming willen wij geven, hoe gaan wij dit organiseren en realiseren ?
Hoe gaan wij permanent werken aan een aangenaam, ordelijk en participatief leer- en werkklimaat?
Hoe gaan wij continu streven naar schoolverbetering en hoe kunnen wij de leerwinst verhogen?
Hoe organiseren wij onderwijs voor de 21ste eeuw?
We stellen vast dat er een fascinerende evolutie aan de gang is. Al wie vandaag het onderwijs vanuit een economisch, maatschappelijk-cultureel of persoonlijk perspectief wil vormgeven kan dat niet meer op dezelfde manier als 20 jaar geleden. De wereld is zo sterk veranderd dat het curriculum er anders moet uitzien als dat van de vorige eeuw.
De leerlingen moeten zich andere sleutelcompetenties eigen maken, ze moeten leren hoe ze:
- taal en informatie doen verwerken
- kennis doen werken
- hun verbeelding doen werken
- moderne technologieën doen werken
- sociale relaties doen werken
- verandering doen werken
- hun eigen leer-kracht en eigenaarschap doen werken
- hun eigen leven doen werken
- het leven op deze planeet doen werken
Onze onderwijsvernieuwing in de media: